Firmy ruší open space: Otevřené kanceláře narušují koncentraci zaměstnanců

16.6.2014 | autor: Kateřina Mazáková

Firmy ruší open space: Otevřené kanceláře narušují koncentraci zaměstnanců

Open space čili otevřený prostor je způsob uspořádání pracoviště. Jde o kancelář, ve které od sebe nejsou zaměstnanci odděleni žádnou příčkou a prostor společně sdílejí. Zřízení takového pracoviště je finančně nenáročné a mělo by zvyšovat motivaci zaměstnanců rychleji a efektivněji pracovat. Ale jak je to ve skutečnosti? Je takové pracovní prostředí skutečně tím pravým?

 

Vznik a idea open space

Koncept otevřených kanceláří se objevil v USA a od 70. let 20. století se neustále šířil a nabíral na popularitě. Jednou z výhod otevřeného pracovního prostoru byla finanční nenáročnost zařízení kanceláře bez příček, kde má každý zaměstnanec vyhrazený pouze prostor s pracovním stolem.

Stěžejní myšlenkou open space pak bylo usnadnění a zrychlení komunikace mezi zaměstnanci. Tento způsob uspořádání na pracovišti bořil bariery, které vznikaly v rámci dřívějšího konceptu uzavřených a oddělených kanceláří.

Dále se předpokládalo, že budou zaměstnanci v otevřeném prostoru pracovat efektivněji a rychleji, protože budou k práci motivováni neustálou přítomností a blízkostí svých spolupracovníku, což mělo odstranit pracovní prostoje, ke kterým docházelo v uzavřených kancelářích. Systém otevřených kanceláří měl tedy sloužit jako motivace pro zaměstnance.

Tento systém byl dlouhou dobu využíván většinou firem, a to i v České republice, avšak nyní se zdá být překonaný. Dochází ke stále větší chybovosti, která pramení z nízké koncentrace zaměstnanců v otevřených kancelářích. Zaměstnanci navíc často trpí tzv.: syndromem open space.

Syndrom open space

Syndrom open space v současné době trápí mnoho lidí, kteří pracují v otevřených kancelářích. Řada lidí navštěvuje lékaře a stěžuje si na různorodé problémy, kterými trpí. Nejčastěji jde o bolení hlavy, závratě, nespavost, tlak na srdci apod. U mnohých z nich je tento stres způsoben pracovním prostředím v open space, kde nemají soukromí, nedokáží se soustředit na práci a jsou každodenně vystaveni stresu z neustálé přítomností dalších lidí.

Lékaři skutečně zjistili, že pracovat v uvedeném pracovním prostředí může způsobovat nespavost, zvýšení tepu srdce a také může vést k depresím. Vše pramení z časté neschopnosti koncentrace v takovém prostoru, což vyvíjí velmi nepříjemný tlak na většinu ze zaměstnanců.

Lidé si nejčastěji stěžují na to, že musí chtě nechtě poslouchat například telefonické rozhovory svých kolegů, periferně vnímat každého člověka, který projde kolem apod. Nevadí jim tedy ani tolik to, že někdo slyší jejich rozhovory, ale zejména si u psychologů stěžují na to, že jsou velmi vystresováni a leze jim na nervy naprostá absence ticha a klidu na práci. O syndromu open space píše ve své knížce Mým marodům například doktor Jan Hnízdil a další. Tento pojem se v současné době velice rozmohl, jelikož popisuje velmi akutní a aktuální problém mnoha dnešních zaměstnanců firem.

Čím jsou otevřené kanceláře nahrazovány

Jelikož se hromadí stížnosti na způsob práce v otevřených kancelářích, a to jak od zaměstnanců, kteří trpí zdravotními problémy, tak od zaměstnavatelů, kteří zaznamenávají čím dál častější chybovost v práci svých zaměstnanců, jsou otevřené kanceláře nahrazovány novým konceptem uspořádání pracovního prostředí. Neefektivnost práce a častý výskyt chyb pramení z nemožnosti koncentrace v hlučném prostředí bez soukromí. V USA se již loni objevily první návrhy na změnu pracovního prostředí ve firmách, v České republice se změny firemních strategií projevují zejména až během posledních měsíců.

V současné době tedy začíná být open space nahrazován jiným uspořádáním kanceláří. Ve firmách bude prostor uspořádán příjemněji, aby byla zvýšena spokojenost a tím i efektivita práce zaměstnanců. Namísto stovek stolů narovnaných vedle sebe v těsné blízkosti, budou v kancelářích zaváděny nově kavárny, shluky míst, hnízda, tedy prostory, které budou od sebe navzájem odděleny akustickými a optickými bariérami. Takové prostředí bude pro zaměstnance jistě příjemnější a bude jim poskytovat větší intimitu.



Autor: Kateřina Mazáková

Facebook Vybrali SME Linkuj Google

Mohlo by Vás také zajímat:

Zpět

Komentáře
Vložit nový komentář

Bohužel zde nejsou žádné komentáře.

Jméno:
Komentář:
Ověření:

© ISSN 1804-106X - online magazín Praktický-život.cz.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího bez souhlasu zakázáno.