Zdravý spánek - spánek pro krásu aneb I spánek je umění

10.6.2011 | autor: Redakce PŽ

Zdravý spánek - spánek pro krásu aneb I spánek je umění

Zhruba třetinu svého života člověk prospí. Spánek je útlumově-relaxační fáze organismu. Jeho význam tkví především v regeneraci centrálního nervového systému. To však neznamená, že tato doba uplyne bez jakéhokoliv užitku. Nezbytným předpokladem vaší krásy je tedy dostatek spánku. Poskytněte svému organismu dost času na to, aby mohl nabrat nové síly, a vy jste tak mohli v dobré kondici započít další den.

 

Spánek - tělesný a duševní odpočinek

Během spánku náš organismus "přeřadí" na regeneraci. Zatímco některé tělesné orgány jsou v noci ve své činnosti zpomaleny a odpočívají, jiné orgány jsou naopak velice aktivní. Regenerace nervového systému a osvěžení celého organismu není závislé jen na délce spánku, ale i na jeho kvalitě. Významným faktorem, který ovlivní kvalitu vašeho odpočinku, je prostředí, ve kterém se během spánku nacházíte. Jaké prostředí je pro spánek vhodné? Než začneme vybírat vhodnou místnost na spaní, je dobré vzít v úvahu, že ložnice by měla patřit do klidové zóny bytu. Je také důležitou součástí domova, protože v ní trávíme téměř třetinu života. Kvalita spánku je důležitější než jeho délka, proto by ložnice měla být útulná, tichá a pohodná. Pro ložnici bychom měli vybrat takové prostředí, kde nebudeme ničím rušeni. Máme-li možnost, dáme přednost pokoji v nejtišší části domu.

Jaký nábytek a vybavení patří do ložnice?

Vybavení ložnice podřizujeme především tvaru místnosti. V ložnici by měla panovat přehlednost, věci by jste měly v ložnici najít intuitivně bez dlouhého hledání. Proto je vhodné mít v ložnici rozdělené úložné prostory. Rozdělit je na lůžkoviny, oblečení a popřípadě další osobní věci. Vhodnou kombinací je postel s úložným prostorem na lůžkoviny. Ne vždy se ale vyplatí pořídít si letiště, kde si nemůžete vybrat matraci. Nabídka matrací je bohatá. Výrobci vycházejí vstříc lidem se specifickými problémy, proto dnes není problém najít si matraci na míru.

Jak vybrat matraci

Kvalitní matrace musí umět rozložit váhu těla a měla by být dostatečně pevná, ale ne příliš tvrdá. Hlavním aspektem správné matrace je podpora páteře v přirozeném tvaru. Při výběru správné matrace je dobré se orientovat i v materiálech, ze kterých jsou matrace vyráběny. Mezi nejrozšířenější na trhu patří pružinové matrace, další možností jsou polyuretanové matrace, matrace ze studené pěny a k velmi kvalitním matracím řadíme také latexové matrace. Zvolení ideální a vhodné matrace přesně pro vás a vaši páteř, vám zaručí zdravý a komfortní spánek. 

Úložné prostory v ložnici

Dalším specifickým nábytkem v ložnici by měla být velká skříň na šaty a komoda na osobní věci. Velkou skříň a komodu můžeme již dnes nahradit krásnými a prostornými vestavěnými skříněmi na míru, které vám též ušetří spoustu místa. Nábytek by měl být ve stejném duchu, měl by být jednoduchý, snadno udržovatelný a též by měl korespondovat i se stěnami ložnice.

Zdravý spánek díky barvám stěn

Ložnice je skvělým místem na odpočinek a uvolnění, proto je třeba použít klidné barvy. Studené odstíny jako modrá, zelená a šedá se výborně hodí ke klidnému spánku, protože mají uvolňující účinek a dodávají pocit klidu a ticha. I když se nejvíce doporučují studené odstíny, můžete si zvolit i teplé odstíny, pokud ale víte, jak je použít správně. Použijte máslovou, broskvovou nebo jemně růžovou barvu, abyste v ložnici vytvořili teplou atmosféru.

Také neutrální barvy jsou pro ložnici skvělou volbou, protože jsou velmi uvolňující a zároveň elegantní. Ložnice je to první a poslední místo, které každý den vidíte. Je to váš soukromý chrám, ve kterém trávíte téměř třetinu svého života, vaše útočiště, které vám nabízí únik z rušného světa. Při volbě barev pro svou ložnici si najděte takovou barevnou kombinaci, která vás uvolní a uklidní. Zvolte si barvu, která vás ukolébá k příjemnému spánku.

V jaké teplotě pokoje spát?

Dalším důležitým bodem v zařizování ložnice je větrání a topení. Teplota v ložnici by měla být nižší, aby se nám dobře dýchalo. Ideální je proto 13 až 15 stupňů Celsia. V ložnici dětí a starších osob může být teplota o pár stupňů vyšší, a to okolo 18-20 stupňů Celsia. Zdravý spánek podpoří také pravidelné větrání místnosti i lůžkovin. 

Doporučená doba spánku

Mějte na paměti, že zdraví neprospívá ani příliš málo, ale ani příliš mnoho spánku. Doba spánku závisí na individuální potřebě. Dospělý člověk zpravidla spí sedm až osm hodin, ale někteří jedinci mají potřebu spánku odlišnou, kolísá od 4 až po 12 hodin spánku za den. Celková doba spánku se od narození zkracuje. Krátké, tří až čtyřhodinové intervaly spánku novorozence se střídají s krátkými intervaly na krmení a jsou postupně nahrazovány plynulejším spánkem. S postupujícím věkem ve věku 4 let je již spánek spojen v jedné dlouhé noční periodě, ale s několika kratšími usnutími během dne. Dospělí lidé zpravidla spí jednou denně. Ve stáří potřeba spánku klesá.


Dana Huspeková
 



Autor: Redakce PŽ

Facebook Vybrali SME Linkuj Google

Mohlo by Vás také zajímat:

Zpět
Komentáře
Vložit nový komentář

Bohužel zde nejsou žádné komentáře.

Jméno:
Komentář:
Ověření:

© ISSN 1804-106X - online magazín Praktický-život.cz.
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez předchozího bez souhlasu zakázáno.