SEO aneb 9 základních pojmů, které byste měli znát, jestliže se pouštíte do internetového marketingu
Pokud jste na výraz SEO natrefili až teď a chtěli byste se o tomto tématu přiučit něco do začátku, připravili jsme si pro Vás devět pojmů, které byste rozhodně měli znát, ať už se se SEO seznamujete čistě ze zvědavosti, jako potenciální budoucí copywriter nebo třeba novopečený majitel e-shopu.
A začneme hned s prvním pojmem, který se v tomto článku již objevil:
SEO – Optimalizace pro vyhledávače
Optimalizace pro vyhledávače (zkráceně SEO – search engine optimalization) se hlavně v posledních patnácti letech začala ve světě internetového marketingu hojně využívat, a to má především jeden prostý důvod – internet se stal v minulé dekádě a půl nepřehledným místem s několika miliardami nejrůznějších domén. SEO pomáhá uživateli s nalezením cílového obsahu (stránky), a to jak za pomoci klíčových slov, tak například i PR – page ratingu/ranku (každý vyhledávač má trochu jiný systém hodnocení), případně hodnocení samotných uživatelů, a díky tomu podává co možná nejrelevantnější výsledky. Různé vyhledávače mohou mít různě nastavené algoritmy, podle kterých se určuje relevantnost výsledků.
SEM – Marketing ve vyhledávačích (Search engine marketing)
SEM je druh internetového marketingu a podobně jako SEO se snaží zviditelnit webové stránky, využívá k tomu však jiných prostředků, zpravidla placených. SEM může mít několik různých podob, nejčastěji se s ním můžete setkat ve formě reklamních bannerů.
Copywriter/ka
Nebo také spisovatel marketingového žánru; psané reklamy. To berte lehce s nadsázkou, copywriter je vlastně spíše textař, který se zabývá psaním chytlavých textů. V souvislosti se SEO pak psaní takových textů, které co možná nejvíce vyhovují algoritmům různých vyhledávačů.
Klíčové slovo
Klíčové slovo je vyhledávané slovo nebo slovní spojení a bývá jedním z hlavních faktorů relevantnosti vyhledávání výsledků většiny vyhledávačů.
TIP: Cookie lišta
Hustota klíčového slova
Od předchozího pojmu se pak odvíjí hustota klíčového slova. Vyjadřuje podíl četnosti přítomnosti klíčového slova vůči četnosti ostatních přítomných slov.
PPC – Platba za proklik (Pay per Click)
Tento pojem už jsme v podstatě nakousli v předchozím odstavci. Jedná se o mechanizmus, který zajišťuje, že se reklamní banner zobrazí na stránce cílového (potenciálního) zákazníka. K takovému cílení se využívají například takzvané „cookies“, jejichž odesílání, které odsouhlasíte jednoduchým stisknutím „OK“ na webových stránkách, jež tyto funkce využívají, může podpořit internetový marketing a cílení na zákazníka. Oproti SEO má své výhody i nevýhody; zákazníka přivede v podstatě okamžitě, ale podíl konverze je menší. Krom toho je PPC omezena platbami; jakmile vyčerpáte kredit, PPC končí.
Faktory optimalizace
Podmínky, podle kterých se určuje relevantnost. Dělí se na dvě skupiny; off page a on page.
On page faktory
To jsou faktory, které ovlivňují relevantnost v souvislosti s tím, co se (už podle názvu) nachází přímo na dané doméně. Tento faktor významně ovlivňuje hodnocení vyhledávačem. Mezi tyto faktory se řadí kvalita kódu, validita neboli nechybovost, nepřítomnost nefunkčních linků, dále například vhodný programovací jazyk. Posuzuje se také hodnota textů, což znamená (ne)přítomnost, pozice a hustota klíčových slov a kvalita obsahu, o kterých jsme se zmínili výše.
Off page faktory
Mezi off page faktory se řadí například zpětné odkazy (link, který na danou stránku odkazuje z jiného webu) – hodnotí se jak kvalita (hodnocení stránek, ze kterých pochází, její relevance a tematická podobnost), tak kvantita (četnost). Protože se off page faktory daleko hůře ovlivňují, jejich váha má daleko vyšší význam než on page faktory.
Pokud byste se o optimalizaci pro vyhledávače zajímali nadále, rádi bychom pro širší seznámení s tématem, případně historií SEO, doporučili tento článek se základní definicí. Pokud by Vám to ale nestačilo, rádi bychom Vás odkázali také na tento krátký článek o rozpoznávání kvalitních SEO služeb.
Autor: Redakce PŽ
Bohužel zde nejsou žádné komentáře.