Místo pro lásku
Je těžké odpovědět si na otázku, co to vlastně láska je. Vášeň? Schopnost dělat kompromisy? Respektovat druhého? Nebo všechno dohromady? Pravdou je, že láska není nijak přesně definovaná a nikdy nejspíš ani nebude, a to z toho důvodu, že pro každého znamená něco maličko odlišného. Zatímco jedni si myslí, že láska je již překonanou záležitostí a partnera na celý život je zkrátka nemožné najít, druzí hledí na lásku z hlediska chemie a genů. Někteří říkají, že cesta k opravdové lásce je tak svízelná, že ji zkusí raději něčím nahradit a vystříhat se útrap. Snad ale pořád ještě hodně lidí věří, že to nejkrásnější je milovat a být milován.
Jistě, láska je svízelná záležitost. Kompromisy se musí dělat na obou stranách, vždyť sladit dva životy v jeden není nic lehkého. Partnerský život vychází z neustálého a obětavého úsilí, každodenních maličkostí, z umění naslouchat a chápat druhého.
Peníze, nebo láska?
Tato mnohdy "trnitá" cesta se nechce podstupovat všem, a proto množství lidí sahá k náhradnímu řešení: místo lásky do svého života dosazují trh. Za peníze si zde totiž můžeme koupit kýženou sebeidentitu, iluzi, že jsme milováni, například v podobě jistých služeb či zboží. Komerční reklamy dělají všechno možné pro to, aby zboží, které se pokoušejí prodat, předvedli jako součást určitého životního stylu a potenciální zákazník si mohl vybrat kýženou sebeidentitu. Člověk zkrátka touží po tom někam patřit a pokud ho v tomto ohledu neuspokojí vztah, uchyluje se k jiným prostředkům, ketré požadují od člověka jen jediné: zaplatit. Houževnatost lásky ochabuje, je-li postavena před anonymní trh, který větší úsilí nevyžaduje.
Uchovejme si proto patřičný odstup od vábivých sloganů typu: "Vy za to stojíte!". Nenechejme se trhem zmanipulovat. Psychologové či specialisté v oblasti PR totiž přesně vědí, na jakou strunu mají v reklamě zahrát, abychom jí podlehli a byli přesvědčeni, že nabízené zboží potřebujeme. Bez patřičné dávky vlastní sebereflexe nás tak rekalma může zavést někam, kam ani nemusíme chtít. A to jenom tím, že přistoupíme na to, že tyto zdánlivé potřeby máme.
Autor: Redakce PZ
Mohlo by Vás také zajímat:
ZpětAutorka článku si nějak zafylozofovala. Plyne z toho nějaké rozumné ponaučení?
No toho bys se rozhodne nebala Hanko. Laska nikdy nepujde nasimulovat. Je to taky o socialnich vztazich, vzajemnemu porozumneni. I kdyz nevim. Vedci si mozna pletou lasku s tim prvotnim zamilovanym poblaznenim, ktere casem vzdycky prejde... a nebo taky ne..