Ladislav Karpianus – Kryštofův Vzdušný zámek
Fascinace snem provází lidstvo odnepaměti. Každý z nás má zkušenost se sněním, ačkoli se po celou dobu lidské existence ještě nepodařilo uspokojivě vysvětlit, odkud se sny vlastně berou a co znamenají. O čem však není pochyb, je jejich důležitost. Bez snění totiž nedokáže náš organizmus správně fungovat. Pamatujete si veškeré své sny? A dokážete je ovládat? Dvanáctiletý Kryštof Karpianus, hlavní hrdina dětského románu Kryštofův Vzdušný zámek z pera pětadvacetiletého spisovatele Ladislava Karpiana, má to štěstí, že si své sny nejen pamatuje, ale dokonce si v nich může vytvářet svůj vlastní svět. Jak ale brzy zjišťuje, být stvořitelem není vůbec jednoduché - člověk má totiž zodpovědnost i za věci, ke kterým by se raději nehlásil. A každý omyl musí být zaplacen...
Představte si, že se jednoho večera zachumláte do peřin a ve snu se ocitnete na úplně opuštěné planetě, která vám je celá dána k dispozici. Můžete se sem noc co noc vracet, vylepšovat ji a zabydlovat, protože fantazii se meze nekladou. To se jednoho dne přihodilo dvanáctiletému Kryštofovi, ve škole průměrně prospívajícímu fantastovi a otloukánkovi. Ani doma to nemá Kryštof jednoduché - rodiče spolu netráví mnoho času a často se hádají. Kryštof tím velmi trpí, avšak od chvíle, kdy dostává do rukou svou vlastní planetu, nachází zde své útočiště a veškeré problémy reálného světa se zdají jednodušší.
Kryštof ve svém Vzdušném zámku
V průběhu tří let sledujeme, jak se dospívající Kryštof postupně sžívá se sedmi anděly - každý pro jeden den v týdnu, učí se respektovat pravidla snového světa a nachází si své první přátele (přesněji řečeno si je vysnívá, čímž je přivádí k životu). Osamělý chlapec bez velké motivace žít svůj život jakkoli ambiciózně získává díky snovému světu smysl, proč žít, proč se vzdělávat, i dostatečný prostor a odpovědnost, aby se rozhodoval sám za sebe a za ty, jejichž životy stvořil. Díky snovému světu Kryštof poprvé objevuje, co obnáší život „dospěláka". V jeho snovém a reálném světě ovšem vzniká rozpor - zatímco doma je na něj stále nahlíženo jako na dítě (z velké části i proto, že se doma jako dítě či nevycválaný puberťák stále chová), ve svém snovém světě je Kryštof sebevědomější a o mnoho dospělejší.Zlomem celého Kryštofova života a také samotné knihy je jeho setkání s půvabnou Dorinkou, která jako jediná dokáže ocenit jeho snílkovství a bere ho takového, jaký je. Vlivem chápavé Dory se Kryštof mění v mladého muže i ve skutečném světě. Dora jediná má možnost nahlédnout do jeho tajemství, které již tři roky skrývá před světem. A spolu s první láskou musí Kryštof podstoupit velkou zkoušku - uvnitř jeho vysněného světa totiž povstal hrozivý stín, který ničí vše, co Kryštof s takovou trpělivostí vytvořil. Chlapci proto nezbývá než čelit svému strachu a postavit se nejen nepříteli, ale také své vlastní temné stránce. Musí zkrátka dospět.
Kryštofův Vzdušný zámek je zajímavou směsicí „reality" a fikce, ukázkou toho, jak se mladý člověk nesnadně probojovává k dospělosti. Vzdušný svět zde můžeme chápat jako symbol chlapcova vnitřního světa (ať už tuto symboliku autor zamýšlel, či nikoli), jeho pocitů a hodnot, jež si musí během puberty srovnat. Díky své vlastní planetě, kterou používá jako tréninkové pole, je Kryštof konfrontován se vším, s čím se musí v životě potýkat. Smířit se s tím, že je tak trochu asociální snílek, což však není důvod k šikaně a jejímu tolerování, objevit vlastní schopnosti, získat sebevědomí, vyrovnat se s rodičovskými rozpory. Tak jako se například Adrian Mole vyrovnával sám se sebou prostřednictvím psaní deníku, Kryštof se hledá a nachází díky své fantazii.
Novodobý Malý princ?
Kniha byla v médiích přirovnávána k Malému princi. Toho ale nečekejte. Román je totiž realistický a postrádá jakékoli do podobenství laděná filozofická sdělení, jako je tomu ve zmiňovaném díle Antoine de Saint-Exupéryho. Přestože se Karpianus snaží ústy andělů předávat výchovná poučení mladému čtenáři, probíhá toto sdělení jinou formou. Méně mystickou a o mnoho více realistickou. Dojem meditativní literatury tak vyvolávají pouze krásné ilustrace Petera Uchnára, které knihu příjemně doplňují.Na závěr zbývá podotknout, že Ladislav Karpianus, který se ve své zčásti autobiografické prvotině vypisuje ze svého dětství a obtížného dospívání, předkládá před své čtenáře poněkud rozporuplné dílo. Není pochyb o tom, že jeho románový debut je dobře napsán, problém ovšem přichází ve chvíli, kdy se ptáte po cílové skupině. Už jen fakt, že kniha vyšla v nakladatelství Albatros jako dětská literatura, svědčí o tom, že je Kryštofův Vzdušný zámek určen dětem. Na druhou stranu však některé pasáže - především ty, které se týkají vztahů, a to jak mezi dětmi a rodiči, tak mezi dospívajícím Kryštofem a jeho slečnou Dorinkou, děti buď nezajímají, anebo jsou pro ně možná mnohdy i nevhodné. Jak ale sám autor v rozhovorech podotýká, knihu si najde ten, koho osloví. Je tedy určitě zajímavé sledovat, jaké publikum tato příjemně „antiškatulková" kniha zaujme.
Zdroj: Knižní databáze
Autor: Redakce PZ
Bohužel zde nejsou žádné komentáře.